FAQ - Usein esitetyt kysymykset

1.    Miten Surimon lainapalvelu toimii?
Surimon lainapalvelusta voi hakea lainaa verkkohakemuksella. Hakemuksen tekemiseen menee muutama minuutti ja saat lainatarjouksen heti hakemuksen päätteeksi ja samassa sähköpostissa on jatkomenettelyn ohjeet.

2.    Kuka voi hakea lainaa?
Lainaa voi hakea ja nostaa vakituisesti Suomessa asuva 19-72 vuotias henkilö, jolla on suomalainen pankkitili, jolla ei ole maksuhäiriömerkintöjä ja joka suorittamamme luottokelpoisuusarvion mukaan kykenee hakemansa lainan takaisinmaksamiseen. Lisäksi lainaa hakevalla täytyy olla hyväksymämme suomalaisen pankin verkkopankkitunnukset tunnistautumiseen.

3.    Kuinka paljon voin hakea lainaa?
Enintään 4000 euroa.

4.    Millä korolla voin hakea lainaa?
Todellinen vuosikorko, joka sisältää kaikki lainanhoitoon liittyvät kulut ovat 29,63 - 49,85%. Lainakorko on yksilöllinen riippuen lainatuotteesta, laina-ajasta, lainasummasta ja asiakkaan luottokelpoisuudesta.

5.    Kuinka voin toimittaa lainahakemukseni liitteet, mikäli niitä pyydetään?
Liitteitä ei pyydetä.

6.    Milloin laina maksetaan pankkitililleni?
Lopullisen lainapäätöksen jälkeen rahat ovat tililläsi viimeistään seuraavana pankkipäivänä, useimmiten jo samana. 

7.    Miten laskut toimitetaan minulle?
Mikäli lainaa hakiessasi valitsit ilmaisen sähköpostilaskutuksen, saat laskut sähköpostitse tai voit valita myös ilmaisen e-laskutuksen. Online-palvelusta näet seuraavat 12 erääntyvää laskuasi eräpäivineen. Muistathan ilmoittaa meille, mikäli sähköpostiosoitteesi muuttuu. Postitse lähetetyistä laskuista veloitamme 3,95€/kpl.

8.    Miten näen lainani ja laskujeni ajantasaisen tilanteen?  
Kirjautumalla Online-palveluumme etusivun linkin kautta. Tähän tarvitset lainanumeron. 

9.    Voinko hakea lainankorotusta?
Lainankorotusta voit hakea, mikäli laskusi ovat ajan tasalla. Lainankorotusta haet omasta Online-palvelusta tai kysyt sähköpostitse asiakaspalvelustamme.

10.    Voinko maksaa lainani takaisin etuajassa?
Sopimuksessa ilmoitettu lainan minimilyhennys on nimensä mukaisesti vähimmäisvaatimus. Halutessasi voit lyhentää lainaa enemmänkin tai maksaa sen kokonaan pois ilman lisäkustannuksia.

11.    Mitä jos minulla on vaikeuksia takaisinmaksun kanssa?
Ensisijaisesti voit käyttää maksuvapaita kuukausia ja lainasopimukseen niitä kuuluu 6 kpl. Voimme myös uudelleen järjestellä lainasi ja asettaa maksuvapaita heti käyttöön.

12.    Kauanko lainatarjoukseni on voimassa?
Lainatarjouksesi on voimassa 7 päivää.

13.    Voinko peruuttaa lainahakemukseni?
Kyllä. Sinulla on oikeus peruuttaa lainasopimus 14 päivän kuluessa lainan nostosta.

14.    Voinko itse valita laskuilleni eräpäivän?
Kyllä, lainaa hakiessasi valitset itse haluamasi eräpäivän, esim. palkkapäiväsi. 

15.    Ovatko maksuerät aina saman suuruisia?
Pääsääntöisesti kyllä. Mikäli käytät maksuvapaan, tulevat kuukausierät hieman suurenevat laina-ajan pysyessä samana.

16.    Voinko valita laina-ajan itse?
Laina-aika on joko 24 tai 36kk.

17.    Voinko maksaa ylimääräisiä lainanlyhennyksiä?
Kyllä voit. Viitenumerosi pysyy samana koko laina-ajan ja voit milloin tahansa tehdä ylimääräisiä maksusuorituksia. Ylimääräinen lyhennys ei siirrä seuraavaa maksuerää, vaan lyhentää lainapääomaa ja sitä kautta laina-aikaa.

18.   Voinko uudelleen nostaa takaisinmaksetun pääoman?

Et voi, laina on kertalaina.

19.    Minulla ja puolisollani on yhteinen pankkitili. Voimmeko me molemmat hakea lainaa?
Kyllä voitte.

20.    Miksi minulle ei myönnetty lainaa?
Lainaa ei myönnetä, jos luottohakemuksessa annetut tiedot ovat puutteellisia, hakijalla on ennestään erääntynyttä velkaa Surimo Oy:lle, hakijalla on maksuhäiriömerkintä tai luoton myöntämisen muut edellytykset eivät täyty.

21.    Mitä tapahtuu, jos maksuni myöhästyy?
Sinulla on mahdollisuus käyttää maksuvapaita kuukausia haluaminasi ajankohtina lainasopimuksen aikana, jonka jälkeen maksat avoinna olevan saldon maksusuunnitelman mukaan.

22.    Voinko hakea itselleni lainakiellon?
Voit hakea ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Lainakielto on pysyvä.

23.    Voinko hakea lainaa, vaikka olen opiskelija?
Kyllä voit. Mikäli maksukykysi on kunnossa ja sinulla ei ole maksuhäiriömerkintää, emme automaattisesti sulje ketään pois.

24.    Mitkä ovat Surimon lainaehdot ja hinnat?
Ajantasaiset lainaehdot ja hinnaston löydät kotisivuiltamme. Lainaehdot toimitetaan kuluttajansuojalain edellyttämällä tavalla myös kaikille asiakkaille, joille laina myönnetään osana lainasopimusta.

25.    Mihin kellonaikaan lainaa voi hakea?
Lainaa voi hakea mihin kellonaikaan tahansa.

26.    Mikä on Online-palvelun PIN-koodi?
Online-palveluun kirjaudutaan henkilötunnuksella ja lainanumerolla. Lainanumero löytyy lainasopimuksesta tai laskusta. Tämän jälkeen saat Pin-koodin teksiviestillä, jolla viimeistelet kirjautumisen ja pääset Online-palveluun.

27.    Mitä teen, kun en saanut PIN-koodia kännykkääni?
Mikäli kännykkänumerosi on muuttunut, ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja päivitämme tiedon.

28.    Miten pidän maksuvapaan kuukauden?
Maksuvapaan kuukauden saat pyytämällä sitä viimeistään 15 päivää ennen seuraavan laskusi eräpäivää. Maksuvapaasta veloitamme 10 euron käsittelymaksun.

29.    Mikä on Online tunnistautuminen?​
Instantorin avulla varmistamme, että pankkitilisi kuuluu juuri sinulle ja vältämme väärinkäytöksiä. Tämä lisää myös sinun turvallisuuttasi.

30.    Vaarantaako Instantor AB:n käyttö tietoturvallisuuttani?
Ei. Kaikki tieto prosessoidaan Instantor AB:n tietojärjestelmän kautta ja kaikki datansiirrot tehdään erityisiä turvamenetelmiä käyttäen. Lähettämäsi tiedot tallentuvat ainoastaan Instantorin ja Surimon omiin järjestelmiin, eikä niitä luovuteta kolmansille osapuolille. Myös pankkiyhteydet noudattavat turvaluokitukseltaan Suomen lakia ja takaavat turvallisen palvelun.

31.    Näkyykö Surimon myöntämät lainat veroilmoitukseni erittelyosassa?
Eivät näy, koska verotusmenettelylain mukaan velvollisuutta niiden ilmoittamiseen ei ole.

32.    Miksi minulta pyydetään suostumusta Lowellin tietojen käyttöön?​
Tiedot kertovat maksukäyttäytymisestä ja parantavat luottokelpoisuuden kokonaisarviointia. Tiedot tallentuvat ainoastaan Lowellin ja Surimon omiin järjestelmiin, eikä niitä voida luovuttaa kolmansille osapuolille.

33.    Mitä tietoja Lowell antaa suostumuksellani Surimon käyttöön?​
Lowell antaa tiedot tiedonhakuhetkellä Lowellin perinnässä avoimena olevista veloistasi. Laskusaatavat, joiden erääntymisestä on vasta muistutettu maksumuistutuksella, eivät sisälly tietoihin.